Sunday, August 28, 2011

mampukah umur mengukur pengetahuan anda?


Assalamulikum..dari hamba..agak lama tidak update blog..
tapi hari ini teringin nk update sempena nk sambut raya..
aku agak terharu kerana begitu cepat waktu berlalu sedar tak sedar Ramdahan pon dah tiba di penghujungnya..agak sedih bagi pihak aku kerana tasa aku tidak sempurnakan Ramdahan ini sebaik mungkin namun aku tetap bersyukur kerana dapat mengharungi Ramdahan ini walaupon pelbagai halagan yang datang dan aku berdoa agar Allah s.w.t menerima semua amalan aku di bulan mulia ini..dan berdoa agar ianya berkekalan dibulan-bulan seterusnya.

Berbalik kepada tajuk utama post ini " Mampukah umur mengukur pengetahuan kita?"
kita sering dengar orang yang lebih tua tak kira laa tua setahun dua atau bertahun-tahun..even kita sendiri pon..kalau cakap kepada orang muda..mesti cakap " aku tau laa sbb aku makan garam dulu dari kau". Maksud ayat disitu seperti dia tahu kerana dia dilahirkan lebih awal dari pada mereka. Perkara ini berlaku biasanya bila kita berdebat atau berbahas dengan rakan yang umurnya tidak laahh begitu jauh.

Bagi aku statement ni silap 100% kerana pengetahuan atau ilmu bukan boleh diukur dengan umur.Kalau macam tu baik aku amik SPM bila dah tua nanti sebab conform 4 FLAT sebab aku hidup dah lama. betul tak hahahaha..

Bagi aku untuk tahu tinggi atau tak ilmu sesorang itu bila bercakap dan mempunyai hujah yang kukuh mengapa dia cakap begitu..itu baru betul makan garam..hahaha..antara sebab dia bila kita rasa lebih tua dari orang tersebut kita mempunyai ego yang agak tinggi..takut malu tak dapat jawap soalan mereka..tapi apa salahnyer mengaku jela kalau kita tahu benda tu..sebab bukan semua benda kita tahu dan bukan semua benda kita belajar..ada ker orang mampu belajar semua ilmu di muka bumi ini???? walaupun ilmu di muka bumi ini hanya setitik air dari lautan luas Allah s.w.t berikan kepada kita..itu pon tidak mampu kita nak khatam semua..betul tak?

Sama-sama lah kita pikirkan..aku suka pepatah ini..yang berbunyi "EXPERINCE IS THE BEST TEACHER"..dan aku setuju dengan pepatah itu..lebih banyak benda kita lalui lebih paham kita tentang dengan sesuatu itu..macam kita jawap soalan MATH la..lagi susah soalan itu..kalau kita dapat jawap lebih mudah kita nak jawap soalan lain kerana kita dah ada pengalaman menjawap soalan itu..kerana MATH sesuatu yang logi..pusing kat mana pon dia akan berbalik pada yang itu jugak. Tidak kira laa kita ikut jalan jauh ker jalan shortcut kaa tapi jawapannya tetap sama..betul tak..itu contoh laa so mari kita renung-renungkan dan fikir-fikirkan bersama dengan tajuk posting aku kali ini..

Sebagai kata penutup...yang dah nak masuk syawal ni..SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR & BATIN sekiranya ada posting-posting aku sebelum ini menyebabkan ada diantara anda semua terasa ker apa..harap diampunkan..Niat aku ingin berkogsi dan sama-sama kita pikirkan kerana setiap orang ada cara pemikiran masing-masing...Assalamulikum






4 comments:

Crew Fathi said...

Selamat Hari Raya Juga Mok..
Akhz!

Apa-apa yg ku wat salah ka.. Terkasaq bahasa ka.. Ku pinta ampon...

^____^

Raya nanti mai ah umah..
haha

~uǝǝʇɐɟ said...

tq tinggalkn step dekat blog sy :)

khiwan said...

selamat hari raya walaupun terlambat... aq dh mula tertarik ngan cerita ko... ko mmg penaip dan pereka cerita dlaman yg bijak.. bijak bermain situasi dan konsep kehidupan dan berlandaskan faktar..
aq ske kias2 kata-kata ko gne kan.. menarikk !! well done i like it.. hehehe

khiwan said...
This comment has been removed by the author.