Tuesday, May 4, 2010

Perbualan Aku dan Bumi..

Hari ini aku bertemu dengan kawan baik aku..sejak aku lahir lagi..iaitu BUMI
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aku : Bumi kau begitu indah bagi aku..

Bumi : Yeker , terima kasih banyak-banyak..atas pujian itu..

Aku : Mesti laaa..tanpa kau bumi aku tak berada disini tau..

Bumi : Iya , aku paham..tapi aku ni dah tua...bila-bila masa jaa boleh K.O

Aku : Jangan laa macam tu bumi..aku tengok kau sihat jer..nk kata demam pon tak , resdung pon tak ada.

Bumi : Iya sekarang mungkin aku masih sihat..tapi sihat aku ni bukan abadi.Sampai masanya aku akan pergi juga.

Aku : JANGAN lah..Kalau kau pergi..aku nak tinggal dengan siapa..lagi pon cita-cita aku untuk jadi seorang artis terkenal cam M.J , Besi Maiden , The Rain , Muka Selamber , jumpa pakcik hussin tak tercapai lagi.Aku nak gak merasa anugerah AIM (tersengeh-sengeh macam kera)

Bumi : Aku nak tanya kau..apa kau dapat bila kau dah popular macam tu?Satu lagi kau ingat umur kau tu panjang sangat ker?silap hari bulan kau K.O dulu dari aku.

Aku : (tersenyap)

Bumi : Sebenarnya..aku ni tak ada apa-apa pun yang menarik..Aku pun tak paham apa yang korang-korang suka sangat dengan aku ni..Kau tak perlu kejar lebih-lebih untuk aku , cukup untuk kau hidup dengan aku sudah laa..kalau ada lebih tu mungkin rezeki kau..manfaatkannya kepada sesuatu yang baik.Apa yang kau perlu kejar adalah kehidupan selepas mati yang akan kekal abadi..Aku tak bermaksud untuk mematahkan semanggat kau.Cuma aku tak nak kau lupa akan Allah yang mencipta kau dan aku.Tak salah kau kejar cita-cita kau tapi pastikan ia membawa kebaikan di dunia dan akhirat.

Aku : (Aku menganguk paham)Betul cakap kau bumi , aku lupa akan Allah pencipta kita..(beristifar)

Bumi : Aku kawan baik kau itu sebab aku ingatkan and for sure aku nak tengok kau berjaya jadi artis : ) ..aku berdoa kepada Allah dan berharap agar Allah mendengar doa aku ini supaya kau dan manusia-manusia lain (telefon berbunyi)

Telefon aku berbunyi..aku angkat (bla..bla..bla)aku letak..sebaik sahaja aku ingin menekan keyboard.aku tercari-cari...hurmm
BUMI dah hilang..mana dia pergi? aku cuba hubungi dia untuk hadir semula dalam conferece imaginasi aku..tapi tidak terjawap hurmm..takat sini sahaja entry aku untuk kali ini..aku akan sambung bila aku dapat berborak dengan BUMI lagi..Assalamulaikum

Otak overdose berimaginasi
6.03pm
4.5.2010

8 comments:

nich said...

o0o0 kalau camtu.. bumi pom kwan baek sya jugak..
tapi saya selalu tak menghargai kawan baek saya tu.. huhuhu =(

hologramisfera said...

Kalau dunia yg kamu kejar.Dunia yang menyambut kamu.
kalau akhirat yang kamu kejar.
Akhirat yg menyambut kamu.


ayat biasa ina.
Dalam kubur tak ditanya tentang glamor dan peminat.
Yang ditanya tentang iman dan amal.



-ingatan buatku-

sugar2 kapas strawberry said...

yes btl...dunia ni sementara je...
akhirat yg kekal..xpyh la kejar populariti sgt..hik2

lakov said...

naomie : haha..jadi sama2 kita hargainya naomie earth hour ramai2 hahaha XD

pipi muncet : ina kalau kita hendak kejar akhirat kita kena kejar bumi dulu..kalo tak kejar bumi akhirat pon tak dpt..tapi apa yang kita kejar?hehehe sama-sama kita fikirkan dan renungkan..

hehehe..saya sokong..untuk dapatkan iman dan amal kita perlukan ilmu..

~ingatan untuk ku juga~

lakov said...

tu laa msalah dia..Bumi dah pesan..tapi si 'aku' tu nk juga jadi artis..bilaa laa aku nk berubah haishh...

.ShazaSulaiman. said...

btl2..(nth ape yg btul,xtaola)
heee...

xbole plak klo nk keja akhirat je tp dunia terabai..

Nabi penh kate tuntutlah ilmu smpi ke ngr China..

dats mean kat dunia kite perlu kejar ilmu..
sambil2 itu..
pupuk hari2 anda,masa,minit dan jam bersama2 doa..
sebb Baginda hidup dgn Al-Quran..:)

jd, dunia dan akhirat kene seimbang ye kwn2x..

:)

sugar2 kapas strawberry said...

biala akhirat ngn dunia sama seimbang kn??

lakov said...

yup kita kena seimbagkan dunia dan akhirat...